Preskočiť na hlavný obsah

Kto za mňa povysáva? iRobot Roomba 980.

Úvod


Ubehlo už asi 6 rokov od doby, kedy som písal recenziu na Roombu 780.
Bol to môj prvý robotický vysávač a bola to láska na 1. pohľad. To znie zvláštne, ale je to pravda. Doba pokročila a je tu nový top model Roomba 980. Zmúdrel nový Robo natoľko, aby sa oplatilo opäť do neho investovať? Vie už konečne vyskočiť na poličku a utrieť prach? Vie si konečne pred vysávaním upratať? Cena je pomerne vysoká, tak by asi mal všetko toto ovládať.


Roomba 980 vychádza z predošlých modelov. To znamená, že ak ste mali predchádzajúce verzie, viete zhruba čo Vás čaká. Ak nie a chcete vedieť všetky detaily, stačí si pozrieť moju recenziu na Roomba 780. Nechcem Vám písať to, čo už je napísané  a preto sa zameriam hlavne na zmeny, vylepšenia a celkový dojem z nového Roba. Poďme na to.

Tip:
Na konci článku je jedna informácia, ktorá môže byť zaujímavá pre tých, čo majú záujem o niektorého iRobota

Ó, aký fešák.


Roomba 980 je vlastne taká istá ako Roomba 780. Teda je okrúhla, má v strede na vrchu tlačidlo, má nárazník, kefy a trojramennú štetku na rohy, madlo na prenášanie a tak ďalej. V balení prišla okrem nabíjacej stanice (docku) a sieťového adaptéra aj s náhradným hepa filtrom a jednou bočnou kefou. Pri bližšom pohľade ale nájdem rozdiely. Dôležité rozdiely. Pribudli kamery na orientáciu v priestore, zmenili sa hlavné kefy, mierne sa zmenili tlačidlá. V 780-ke boli senzorovo-dotykové, tu sú plnohodnotné fyzické tlačidlá. 
Symboly na panely Roomba 980 na mňa spočiatku pôsobili mierne mätúco. Sú dosť pri sebe a niekedy rozsvietenie jednej ikonky akoby osvietilo mierne aj vedľajšiu a potom neviete, ktorá vlastne svieti.

Konkrétne sú tam symboly zľava, pripojenie do wifi, výstraha (trojuholník s výkričníkom),  stav batérie, stav zberného koša a indikátor Dirt Detect, t. j. zobrazenie zapnutia funkcie detekcie zvýšeného znečistenia. Na panely ďalej nájdeme tlačidlo domčeka, cez ktorý ho posielate do docku a tlačidlo terča, cez ktoré dávate príkaz spot. To je čistenie malého, asi 1 m2 bodu.

Stredové tlačidlo  pri zaparkovanom vysávači v docku nesvieti ako pri Roombe 780.


Čo sa mne však páčilo viac na starej 780-ke bol úchyt na prenášanie Roba. Na starej verzii bol ten úchyt väčší a vedeli ste Roba preniesť skoro v horizontálnej polohe. Nová Roomba má madielko také menšie, za ktoré keď ho uchopíte, Robo sa dá skoro do zvislej polohy ako taška. Možno to nie je až také dôležité, ale mne sa takto  horšie umiestňuje do docku. Pravdou však je, že ho priamo do docku dávať nemusíte, len ho stačí postaviť pred dock a stlačiť tlačidlo domčeka.Tiež, keď nad tým rozmýšľam, tak na prenášanie je táto poloha asi lepšia. Je to určite o zvyku a ak ste pred tým inú Roombu nemali, tak toto Vás ani nemusí napadnúť. 


Mnohí ste sa ma v komentároch pri mojej recenzii na Roomba 780 pýtali, či sa nedá vypnúť podsvietenie stredového tlačidla. Pri novej 980-ke sa už na to pýtať nebudete. Robo v docku nesvieti. Teraz sa môžete pýtať, ako podsvietenie zapnúť. V skratke. Nejde to. Trochu mi to svietenie ale chýba.  Ak sa totiž nabíja, neviem, či už je, resp. nie je nabitý. Máte na to síce aplikáciu, v ktorej to vidíte, ale v nej je to tiež zobrazené iba graficky. Niekedy neviete, či už je batéria plne nabitá alebo ešte jej pár percent chýba do úplného nabitia. Pre mňa by bolo zobrazenie percenta nabitia najlepšie. Snáď v ďalšej aktualizácii aplikácie už budú vývojári na to myslieť. (Doplnenie. Dnes už v aplikácii vidíte, či je batéria už úplne nabitá. Je tam textová informácia.)


Brácho vitaj a ukáž, čo vieš.



Náš starý Robo, verzia 780, pracoval poctivo. Keď pracoval,  tak niekedy aj celé 2 hodiny (2 izby a 2 haly). Vyzbieral skoro všetky nečistoty. Behal síce ako pojašený sem a tam, ale majákmi ste vedeli priestor rozdeliť na niekoľko častí, takže za nejaký čas pobehal všetko, čo mal. Nový Robo na to ide inak. Zabudnite na zbesilé pobehovanie. Tento chlapík vie presne, čo chce. Pri jeho sledovaní som až žasol, ako poctivo premýšľa o tom, čo a ako urobí ďalej. Jeho systém už nie je náhodný. Priestor si rozdelí na jednotlivé časti (viď. video nižšie) a potom sa poctivo snaží držať línie,  ktorú si vytýčil. Viem, že takýto systém mali napr. Samsung roboty skôr ako iRobot. Ja osobne som rád, že to iRobot prebral. Je fakt, že takto je vysávač oveľa efektívnejší a robí rovnakú plochu za výrazne kratší čas. Pred tým Robo vysával pomocou dvoch virtuálnych majákov kuchyňu, malú a veľkú halu, no a nakoniec obývačku,  čo je asi 35 m2 (reálne, bez plochy skríň a postele a pod. asi 20m2) asi  za cca 1,5 hodiny. Robo teraz stíha komplet celý 4-izbový byt bez kúpeľne a WC za  cca 1 hodinu. Podľa toho, čo som sa o Robovi dočítal, patrí v tomto smere k najrýchlejším robotickým vysávačom na trhu. Väčšiu plochu povysáva za oveľa kratší čas a pozor - bez majákov. Zabudnite na majáky. Žiadne rozdeľovanie bytu na časti, aby povysával izbu, resp. byt poriadne. Nič. Ak po zemi nemáte drobné veci a nemáte pohyblivé koberce alebo rohože, nerobíte nič. Len pustíte Roba. Ak máte misky pre psa a podobné miesta, kde nechcete, aby Robo išiel, postavíte na to miesto maják a necháte ho pracovať. Príp. použijete maják ako virtuálnu stenu vo dverách, kam nemá ísť. Ja tak mám jeden koberček pri dverách aj s topánkami a tam ich nechávam stále stáť v móde HALO. To je mód ochrana bodu.



Zvuk vysávača je iný. Väčšinou je podstatne tichší ako moja stará 780-ka. Podlahy vysáva podľa mňa relatívne ticho. Myslím, že úroveň hluku je tak nízka, že pri tom môže spať aj malé dieťa. Ak však prejde na koberec a má pustenú funkciu Carpet Boost, to začne to pravé tóčo. Zvuk sa vtedy zmení takmer na klasický vysávač a tak vyzerá aj povysávaná plocha koberca. Ale aby som mu zas nekrivdil. Ani pri funkcii Carpet boost  nie je hlučnejší ako Roomba 780. Teda aspoň podľa môjho citlivého sluchu. Moju ženu síce počujem až na 2. či 3. krát, ale inak mám sluch výborný. Tiež pri čistení Roba zistíte, že zbiera už aj iný druhy špiny. Taký jemnejší. 

Čierna páska na zemi, ako fungovalo na niektorých starších typoch, už Roba nezastaví. 




Majáky už majú len funkciu ochrany malého bodu (funkcia HALO) alebo virtuálnej steny. Možnosť funkcie majáku ako prechodového bodu je preč. V móde HALO chránia veže priestor s polomerom asi 60 cm. V móde virtuálnej steny chránia kužeľovitý priestor pred sebou v dĺžke asi 3 metre, a to podobne ako tomu bolo pri 780. Sú napájané klasickými AA tužkovými batériami, čo je praktická zmena. Konkrétne do jednej veže idú 2 kusy. K Roombe 980 dostanete dve veže. Pri 960-ke, ak sa nemýlim, iba jednu. Čo mi pri vežiach trochu chýba je indikácia ich stavu. Majú síce taký LED pásik, ktorý sa rozsvieti pri ich spustení, ale potom zhasne a vy neviete, či je stále veža zapnutá a pripravená chrániť určený priestor. Je to vidieť na priloženom videu nižšie v časti čistenie. Na začiatku som bol z toho trochu zmätený, ale neskôr som si zvykol. Veže fungovali, aj keď som žiadne svetielko na nich zapnuté už potom nevidel. Len pozor, aby bol chránený priestor radšej väčší ako menší. Ak signál na ochranu nesiaha až napr. k okraju rohože, môže ju robot namotať. Opäť vidieť na videu Roomba 980 vs. carpet (video vyššie).


Vyskúšané za Vás. Veža nevie pracovať na ležato. Chcel som kvôli vyklápaciemu botníku, nechať vežu na ležato, ale v tejto polohe "prekvapivo" nefungovala ako mala.


Čistenie vysávača, už žiadna makačka.



Ak prechádzate zo 780-ky ako ja, tak si pri rozbaľovaní určite všimnete, že v balení už nie sú červené nástroje na čistenie. Akási žiletka a malý okrúhly hrebienok. Obe veľmi pomáhali hlavne pri zbavovaní sa vlasov, ktoré sa nachytali na kefy. Čistenie kief bola pri 780-ke rozhodne najťažšia práca. Dôvod absencie týchto nástrojov pochopíte hneď pri prvom čistení Roba. Nie je ich treba. Naozaj je to tak. Rozdiel v čistení je gigantický. Dobre, trochu preháňam, ale tie nové kefy sú proste skvelé.  Keď si spomeniem ako som sa pravidelne pasoval s vlasmi, ktoré boli na kefách. Vážne som uvažoval, že dám ostrihať moje tri ženy na ježka. Na druhej strane, už nebudem môcť evidovať čistenie Roba ako jednu z mojich ďalších veľkých prác v domácnosti. Vlasy sa namotávajú samozrejme ďalej, ale sú pekne uložené pri kraji kefy na oske a jednoduchým pohybom ich dáte preč. Opäť pekne vidieť na priloženom videu.



Pokiaľ ide o vysypávanie nádoby na kôš, tam je to trochu iné. Kôš je väčší a zmestí sa doň viac špiny, čo je fajn. Druhá vec však je, že dvierka na nádobe sa otvárajú celkom ťažko. Neviem, možno sa časom „rozbehajú“, ale na začiatku to ide horšie ako na starej 780-ke. Tiež špina, ktorá je v nádobe po vysávaní, má inú konzistenciu. To preto, že tento vysávač je už viac ako vysávač a ozaj poriadne saje. Hlavne pri zapnutej funkcii Carpet boost. Vysáva aj naozaj drobný prach z koberca a ten potom tlačí do nádoby. Pri predchádzajúcej verzii sa skôr akoby mechanicky hodil do nádoby a špiny boli také väčšie. Potom ste len otvorili dvierka a špina skoro sama vypadla. Po novom ide skôr o to, aby ste drobný natlačený prach z nádoby vybrali. To však svedčí len o tom, ako poctivo nová Roomba 980 vysáva. 

Appka


Dnes sú už aplikácie na všetko. Na nákupy, na pitie vody, appky na simuláciu rôznych ľudských zvukov zažívacieho traktu (príklad) a pod. Tak prečo by jednu nemohol mať aj vysávač. Roomba 980 aplikáciu má a musím povedať, že nie je tak zbytočná ako niektoré vyššie spomínané. Volá sa iRobote Home (Android 4.4 a vyššie, iOS 8 a vyššie) a plní svoju funkciu dobre. Je v češtine, resp. aj v iných cudzích jazykoch. Slovenčina chýba. Robot však po slovensky hovorí. 

Aplikácia ponúka veľa dobrých funkcií a informácii. Od jeho ovládania, zobrazenia stavu až po históriu rôznych dôležitých udalostí, ktoré sa ho týkajú. Dokonca cez ňu s Vami Robo komunikuje. Pošle Vám správu, a to hneď ako začne podľa Vami zadaného plánu vysávať, ďalej keď skoční, príp. keď niekde uviazne a žiada Vás o pomoc. To sa mi zatiaľ stalo iba raz, keď som ho testoval na sedačke a nedomyslel testovaciu plochu. Aplikácia obsahuje okrem bežných vecí ako spustenie, naplánovanie vysávania aj rady, video návody a rôzne manuály, ktoré Vám pomôžu. Určite je to vítaný pomocník pri hraní sa s robotom. Dokonca Vám aplikácia zadarmo spraví plán bytu. Po vysávaní Robo zobrazí mapu priestoru, ktorú povysával. Tieto mapy sa mi veľmi páčia. Sú výborné na to, keď chcete vidieť,kde bol, príp. nebol. Zistil som, že niekedy mapu bytu nezobrazí. Mám pocit, že je tomu tak vtedy

Zopár obrázkov z aplikácie. 




Za mňa jedna malá pripomienka k zlepšeniu internetovej časti iRobot, ktorá sa bude týkať len minima zákazníkov. Pri Roomba 980 mi nefungovalo prepojenie s Amazon Echo dot, teda Alexou. Neviem prečo. Skúšal som všetko. Podľa recenzií pri danej skills na Amazon stránke je takých ľudí ale viac. Niekomu to proste ide a niekomu nie. Len pre info. Alexa je malý hlasový asistent v tvare puku, ktorému poviete napr. „Alexa, spusti Roombu“ a ona by mala Roba poslať vysávať. Snáď to bude časom to doladené.

Záver


K otázkam z úvodu. Oplatí sa do toho ísť? Ja to vidím takto. Ak máte našetrené, príp. peniaze nie sú pre Vás až taký problém, tak jednoznačne áno. Ak je pre Vás cena príliš vysoká, ale stále chcete robotický vysávač, možno pozrite jeden zo starších a lacnejších modelov. Za mňa platí,  že navigáciu, kameru, pripojenie na wifi, lepšiu batériu, najnovší motor (iba 980-ka) a funkciu Carpet boost nechcem oželieť. Alternatívou pre Vás môže byť aj 960-ka, ale nižšie verzie by pre mňa už neboli pokrok voči mojej starej 780-ke. Radšej si počkám, nasporím a investujem do 980-ky. Určite zas bude minimálne tých 5-6 rokov slúžiť.

Ak máte vybraného dobrého predajcu, ďalej už netreba čítať. Ak chcete môj tip, resp.  aj niečo viac, pokračujte
Robotický vysávač dnes ponúka veľa predajcov. Cena Roomba 980 je u väčšiny dobrých predajcov niekde na úrovni 999,- EUR. Ja som ho mal z dôvodu testovania z e-shopu roboticky-vysavac.sk, za čo im týmto ďakujem. Je fakt, že ma robot jednoznačne presvedčil. Preto som sa rozhodol ho aj u tohto predajcu kúpiť. Majú výbornú komunikáciu, služby na vysokej úrovni a dovoz automaticky zadarmo. Pri prípadnej reklamácii si pre neho prídu a po oprave dovezú naspäť. Samozrejme zadarmo. Ak neviete, ktorý robot je pre Vás vhodný, majú telefonické poradenstvo, ale aj poradenstvo formou chatu. Dokonca ponúkajú možnosť vrátenia tovaru do 60 dní. Ako som písal aj v recenzii na 780-ku. Kúpiť sa dá rôzne, ak ale príde na lámanie chleba, človek zistí, či to bol ten správny obchod. Toto vyzerá ako reklama, aj mne to tak príde, ale verte mi, nik mi za recenzie neplatí. Jednoducho odporúčam to, čo je z môjho pohľadu najlepšie. 

Ak máte niekto záujem o akýkoľvek iRobot zo stránky roboticky-vysavac.sk a nepáči sa Vám cena, dajte mi mailom vedieť na danovkos@gmail.com. Do konca roka 2017 s tým možno viem niečo urobiť. Nečakajte zázraky, ale určite to pomôže.

Len pre informáciu. Budem sa snažiť priebežne recenziu dopĺňať o nové poznatky. 
Vaše komentáre a postrehy uvítam.

Čo je fajn. 
- oproti mojej 780-ke skoro bezúdržbový robotický vysávač (rýchle a ľahké čistenie)
- rýchle povysávanie celého bytu/domu (s navigáciou je jednoducho rýchlejší)
- oveľa tichší ako môj predošlý robot Roomba 780 a pri funkcii Carpet Boost stále nie tak hlučný ako by sa čakalo
- výborná funkcia Carpet Boost, pri ktorej naozaj vidieť, počuť aj cítiť (fúka z robota vzduch) ako robot dobre vysáva
- dobrá aplikácia s výbornými štatistikami (mapa bytu s informáciami a iné)
- dobra výdrž batérie (skoro celý byt povysávaný na jedno nabitie, pričom  ešte ostáva asi 25 %)

Čo sa dá zlepšiť.
- cena je dosť vysoká
- pre mňa menej praktické madlo na prenášanie robota
- keď už je mapa bytu v systéme, bolo by fajn mu cez aplikáciu vyznačiť body, kam nemá chodiť. Nebol by potrebný žiadny maják
- spojenie s Echo dot (Alexou) cez účet iRobot a aplikáciu  mi nefungovalo

Otázky a odpovede: 

Je rozmerovo iný ako staršie modely?
V porovnaní s mojou 780-kou (a v podstate so všetkými iRobotmi)  je len minimálne menší. Zmestí sa všade, kde aj 780, lebo priemer (35 cm) aj maximálna výška (cca 9,1 cm) sú rovnaké, resp. menšie.

Vydrží na jedno nabitie povysávať môj byť?
Mám cca 85m2 byt, ale vysáva iba 42 m2. Nevysáva totiž WC a kúpeľňu, resp. inde je nábytok alebo sa tam jednoducho nedostane. Keď skončí, ešte má asi 25 % batérie. Mám ale spustené všetky jeho funkcie. Ak nezapnete funkcie Carpet boost alebo dvojnásobné vysávanie okolo stien , ostane mu energie určite ešte viac. A ak náhodou nevydrží na jedno nabitie, vráti sa, nabije sa a pokračuje tam, kde skončil.

Aké batérie idú do majákov?
2 ks AA tužkových batérii.

Dajú sa použiť náhradné diely zo starších modelov?
V podstate na 900 sériu pasujú kefy, filtre a štetky z 800 série. Zo starších už nie.

Funguje s Amazone Echo (Alexou)?
Mne sa to prepojiť nepodarilo. 

Dá sa kúpiť lacnejšie?
Možno sa nejaké Euro dá ušetriť. Napíšte mi na danovkos@gmail.com


Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Recenzia iRobot Braava 380. Poďme umývať.

Náš Robo, o ktorom som písal asi pred dvoma rokmi tu , dostal sestričku. Oficiálne sa volá iRobot Braava 380. U nás je to ale "Bára". Máme ju doma asi mesiac, ale už nadobudla štatút nedotknuteľnosti. Rovnako ako Robo. Nedáme na nich dopustiť. V praxi to znamená, čo sa nechce robiť nám, urobí Robo. Čo sa nechce robiť Robovi, urobí Bára. Jednoducho potom, ako Robo dovysáva, prichádza na rad jeho sestra. Tento mikro robot dokáže vytierať nasucho, ale hlavne dokáže umývať podlahy, parkety, kamenné dlažby a iné tvrdé povrchy. Recenzia obsahuje okrem fotiek aj videá, ako si poradí s fľakom alebo s prahovou lištou.  Po veľkej Scoobe a malej Scoobe 230 vydala firma iRobot nové umývacie zariadenie. Funguje trošku na inom princípe. Je to skôr mop ako vysávač. V praxi to znamená, že nepúšťa vodu na zem a potom ju nevysáva. Využíva handru z mikrovlákien, ktorú si pravidelne navlhčuje zo zásobníka vody a tým stiera podlahu. Takto dokáže umyť až 33 m2 plochy. To je oproti

Recenzia iRobot Roomba 780

Poznámka: Recenziu som postupne dopĺňal o nové poznatky a zistenia.  Voľakedy sci-fi, dnes realita. Po naozaj dlhom zvažovaní som si po umývačke riadu zaobstaral aj robotický vysávač. Ako mám vo zvyku, najprv som iba veľa čítal o rôznych značkách a typoch. Po dlhom štúdiu dostupných materiálov a fór padol výber na značku iRobot. V slabej chvíli som sa pohrával aj s myšlienkou kúpiť Samsung NaviBot S. Lákala ma na ňom funkcia automatického čistenie robota. Ako som neskôr pochopil (aj keď nemám vyskúšané), som rád, že som si vybral iRobot. O tom ale neskôr. Podľa mojich zistení dosahuje iRobot najlepšie výsledky pri vysávaní.  Niekedy okolo polovice júla 2011 som bol tiež veľmi blízko zakúpeniu verzie Roomba 581, čo bola vtedy najvyššia rada. Dozvedel som sa však, že onedlho má vyjsť nová 700-ková rada a tak som si radšej počkal. Verím, že som urobil dobre. Na začiatku hneď priznám, že nemám osobné skúsenosti so žiadnym iným typom robotického vysávača. Dokonca ani so staršími